Biblioteka to dobry adres – tak można zatytułować drugie szkolenie bibliotekarzy w ramach Mikrograntu „Podaj Dalej” realizowanego przez bibliotekę w Smardzewicach w partnerstwie z bibliotekami w Czerniewicach, Inowłodzu i Rzeczycy. Szkolenie odbyło się 23 maja 2013 w siedzibie smardzewickiej biblioteki. Na szkolenie została zaproszona p. Monika Koselak – Instruktor MBP w Tomaszowie Maz. sprawująca nadzór merytoryczny nad działalnością bibliotek gminnych w powiecie tomaszowskim. Pani Instruktor była nie tylko gościem honorowym ale także osobą hospitującą nasze szkolenie.
Celem szkolenia było przepracowanie tych działań biblioteki, które są najbardziej skutecznymi instrumentami promocji. Omówione zostały takie instrumenty jak reklama, public relations, czy wreszcie marketing bezpośredni. Bibliotekarze wymienili się wiedzą ( 2 osoby uczestniczyły w szkoleniach specjalistycznych z tego zagadnienia w ramach PRB) i doświadczeniem w tym zakresie. Wszyscy mieli okazję zaprezentowania najbardziej skutecznych ich zdaniem działań kształtujących obraz biblioteki.
Przedstawione zostały ogólnie znane akcje i kampanie promujące biblioteki i czytelnictwo. Są to spoty reklamowe czy bookcrossing - „uwalnianie książek”, które od kilku lat kreują pozytywny wizerunek bibliotek i wpływają na ich „zauważalność” w otoczeniu.
Najwięcej czasu poświęcono reklamie prasowej , która bywa najczęściej wykorzystywanym przez biblioteki narzędziem promocji. Ogłoszenia, informacje i artykuły ukazujące się w gazetach i czasopismach powinny być dla odbiorcy atrakcyjne i skupiać jego uwagę. Dlatego druga część szkolenia poświęcona została wskazówkom i zaleceniom warsztatowym „jak zredagować ogłoszenie lub relację , które nie będą standardowe aż do bólu”. Swoimi refleksjami na ten temat podzieliła się Jolanta Zabłocka, która uczestniczyła w warsztatach dziennikarskich zorganizowanych przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Łodzi.
Modelowo skonstruowany artykuł, notatka lub relacja promująca wydarzenie w bibliotece powinna:
Zawierać tytuł – najmocniejszy element artykułu;
Odpowiadać na 5 pytań: kto, gdzie, kiedy, jak, dlaczego? ;
Zawierać kolokwializmy i najciekawsze informacje reklamujące wydarzenie;
Zawierać jak najkrótsze zdania;
Opisywać emocje podczas spotkania.
Na koniec bibliotekarze zapoznali się z tajnikami odnoszącymi się do robienia dobrych zdjęć utrwalających wydarzenie. Zdradzane przez profesjonalistów „złote” zasady to:
Blisko, bliżej, jak najbliżej – zdjęcia robimy z jak najbliższej odległości;
Utrwalamy gesty;
„Żabia perspektywa” - zdjęcia wykonujemy od dołu;
Nie przycinamy rąk, nóg, głów osobom fotografowanym;
Zdjęcie podpisujemy.